Remont Jelcz B 78124

Autobus był robiony z doskoku, ponieważ w międzyczasie trzeba było wykonywać naprawy bierzące innych autobusów. Blacharka tego autobusu nie była aż w tak złym stanie. Autobus miał częściowo oryginalny lakier z Jelcza. Postanowiłem iż odmaluje go na taki sam kolor. Góra była matowa, a dół z połyskiem. Oczywiście były to lakiery syntetyczne. Ja postarałem się dobrać jak najbardziej zbliżony lakier do syntetyku. Autobus miał w środku wszystkie płyty pilśniowe wyłożone dermą, a drzwi. deske tylną i przednią wyłożone pikowaną dermą. Tak wykończył w latach 80 tych tapicer. Postanowiłem odzyskać dermę. 80% udało sie odzyskać reszte musiałem dobierając kolor kupić.


Remont Jelcz PR110

W pażdzierniku 2013 zakupiono Jelcza PR110 z MPK Rzeszów, gdzie pojazdem o własnych siłach dojechałem do Patereka. Ponieważ autobus był cały zółty postanowiłem go odrestaurować na bydgoskiego Jelcza Pr110. Padło na nr 1662, który obsługiwał linie w Bydgoszczy od 1980 roku do 1988.

W autobusie wymieniono część kątowników ktore wymagały wymiany, wymieniono tarczę sprzegła, silnik napędu licznika, tylne poduszki zawieszenia odbudowano oryginalny górny wyswietlacz tablicy kierunkowej, zrobiono go nowego. W 2014 roku autobus polakierowano w oryginalne barwy biało czerwone, odbudowano na oryginał kabine kierowcy.


remont M11 087

Jelcz M11 nr 087 podarowany przez ZMKS Stalowa Wola w którym znajdą się fotografie związane z komunikacją w Stalowej Woli. Autobus z zewnatrz wymagał odnowienia. Postanowiłem mimo juz póznej pory przygotować autobus do lakierowania i polakierować . Udało się zdążyć przed mgłami i Jelcz został pomalowany. Zrobiono wstawki blacharskie przy kratownicy. Autobus udał sie na badanie diagnostyczne i został zarejestrowany na ,,żółte ,, blachy CNA 8C.


Polonez 1500

Oprócz autobusów muzeum posiada osobowe samochody, jest to dodatek do kolekcji. Polonez 1500 był moim normalnym użytkowym pojazdem ,ktorego codziennie uzywałem. Zakupiłem go w 2004 roku,szukając specjalnie starego typu poloneza tzw borewicza. Udało mi się go znaleść pod Wrocławiem. Samochód był po blacharce wymieniono mu silnik na po remoncie. Po kilku latach odtawiłem go kupując sobie inny pojazd codziennego uzytku. Az zal ze stał ten polonez i sie marnował, wiec postanowiłem go troche podszykować. Nie jestem lakiernikiem i tak jak umiałem zrobiłem zaprawki lakiernicze. By po takim czasie odpalic pojazd należało wymienic przewody paliwowe, poniewaz popękały.


Uruchamianie eksponatów.

Zeby pojazdy były sprawne trzeba je uruchamiać. Nie jest to taka prosta sprawa, gdyż są tylko 2 zestawy akumulatorów na codzień zamontowane w pojazdach dopuszczonych do ruchu. Trzeba te akumulatory nosić z pojazdu do pojazdu, często zdarza się iż w każdym autobusie są inaczej dopasowane klemy. Trzeba tez nosić paliwo i odpowietrzać autobusy. W jednym dniu można 2 autobusy dziennie odpalić.

Nie mogliśmy dostać się do klapy silnika Ikarusa 280.33 nr boczny 2610. trzeba było wykopać dziurę by dostać sie do pompki paliwowej. Ale udało się 2610 ikarus 280.33 odpalony układ sie napompował. Ikarus zemun odpalił bez potrzeby pompowania paliwa ale nie odblokowały hamulce i ucieka powietrze ze sprzegła. Takie są uroki starych pojazdów.Teraz tylko pozostała praca dla mechanika.


Prace przy Ikarusie 3756

Po Prawie 10 latach zabrałem się za przygotowanie do ruchu bydgoskiego Ikarusa 260 3756. wymieniono przewody powietrzne pod zegarami. Autobus zapowietrzony. Przez to iż stał bardzo długo nie odpalany pracy jest dużo.


Remont B50562,Renowacja zabytkowego autobusu m jelcz w ramach osi 4 LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013

W dniu 24 pazdziernika 2011 została podpisana umowa na remont B 50562 z Europejskiego Funduszu Rolnego Na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europa Inwestująca w Obszary Wiejskie Operacja ,, Renowacja zabytkowego autobusu marki jelcz 043,,  w ramach osi 4 LEADER Progeamu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Operacja realizowana ze środków lokalnej strategi rozwoju ,,Łączy nas Noteć,, Partnerstwa Dla Krajny i Pałuk.

W sklad remontu w chodzi wymiana poszycia blach autobusu, renowacja siedzeń, wymiana płyt pilśniowych, wymiana wykładziny podłogowej, lakierowanie pojazdu. Autobus jelcz B50562 w Barwach PKS Bydgoszcz Placówka Terenowa Nakło bedzie kultywować historie komunikacji regionu nakielskiego i łaczyc atrakcje turystyczną statek na rzece noteci i przejazd autobusem. Zakonczenie programu wrzesien 2012 wiec pozostało mało czasu.

Obecnie zakupiono blachy do autobusu, materiały lakiernicze, oddano siedzenia do renowacji do zakładu w Sanoku. Rozpoczęto remont blacharki. Zdjęto klapy od akumulatora i webasta, zaczęto je restaurowac.

Marzec 2012 - demontarz listew zewnetrzych i wewnetrzych.Wykorzystując bezdeszczową pogode wymieniane są podszybia.

Remont bocznych podszybi. Bo zdjeciu blach bocznych okazało się, ze trzeba bedzie wymienic kątowniki pod potrzymujace deski bodłogowe, boczne profile podokienne, czesc bocznych profili. Wymiana blach nadkoli,odbudowa tylnego prawego schowka i profili mocujących schowek, szykowanie bocznych blach, malowanie ich.

W końcu doczekałem się wymiany wieńca koła zamachowego, już był tak złużyty ze autobus nie chciał odpalac. Przy okazji trzeba było wymienić tarczę sprzegłową, szlifować koło zamachowe.

Dach zewnątrz wyglądach nieżle, lecz po zdjęciu blach okazało się ze zardzewiałe są łaczenia blach dachu przy podszybiach i występuje korozja wewnetrznej stronie blach. Zgodnie z projektem wymienione zostaną wszystkie blachy na dachu oprócz czasz. Dorobiono blachy pomalowano podkładem epoksytowym dwuskładnikowym firmy novol,a wewnetrzne strony farbą okrętową podkładem i zewnetrzną firmy hampel.Myślę że tak zabezpieczone blachy nie zardzewieją szybko. Dach staramy się odbudowac według oryginału tj na zakładke tyle że bedziemy go spawac a nie zgrzewac. Kratownica dachu została oczyszczona pomalowana podkładem reakcyjnym korroplex L237 firmy Forch, a następnie podkładem i nawierzchniwa farbą okrentową firmy Hampel.

Zabrano się za tył autobusu tj podszybie i blachy z tyłu.

Po pracach blacharskich i pomalowaniu farbą podkładową epoksydową, przyszedł czas pojechać tym autobusem do firmy lakierniczej. Autobus nie posiadał szyb . Trzeba było jechac ponad 60km. założyłem okulary, czapkę kurtkę szalik i w drogę. Czułem się jak na morzu, tylko szum i warkot silnika. Ale się udało. Obecnie trwają prace lakiernicze. Niestety nie bedą ukończone do konca września. Termin oddania autobusu trzeba przesunąc na listopad.

Autobus został polakierowany w zakładzie lakierniczym PHU Benedukt Piasecki w Zbietce k Wągrowca. teraz pozostało złozenie wszystkiego w całosć. Ponieważ zakup nowych uszczelek nie może być zrealizowany gdyż ich nie ma a koszt dorobenia przewyższa budzet tego projektu postanowiłem sam czyścić uszczelki i listwy aluminiowe.

Ostatnie prace wykonczeniowe. Załozono nową gumowaną wykładzinę podłogową, płyty wewnątrz autobusu, które uprzednio polakierowano tak jak to było robione w Jelczu w latach 70 tych.


Remont CNA2C [514]

2011.10.16
Po kilku latach udalo mi sie polakierowac autobus nie jestem lakiernikiem ale jakos musialem sobie poradzic. Poczekalem na suchy bezdeszczowy dzien a byl to dopiero w pazdzierniku i przy temp 12c na dworzu lakierowalem autobus metoda mokro na mokro czyli malowalem caly epoksytem a za dwie godziny lakierem z uwagi by zdarzyc go polakierowac przed noca i wilgocia.

Niestety z braku hali i warunkow inaczej nie moglem go polakierowac.

2012.01.21
zakladanie plyt wewn autobusu.Najpierw jeszcze raz blachy od wewnatrz zostaly pomalowane teraz biteksem,potem wklozylem styropian w celu wygluszenia i ocieplenia i na zewnatrz plyty pilsniowe

2012.02.24

Po tygodniach mrozu wznowiłem remont 514. Teraz mocujemy klamki,zamki,swiatła,pomalowano płyty wewnetrzne.

18.03.2012

Wykorzystując słoneczna ciepłą aure, wypolerowano 514. Czyszczenie listew zewnetrznych czyscikiem do garnków aluminiowych. Po założeniu klamek do drzwi okazało sie, że drzwi kierowcy nie mozna zamknąć. Trzeba było zmienić pasowanie zawiasów i zamka. Takie są uroki, kiedy drzwi pochodzą z innego autobusu.

25.03.2012

Mycie szyb to chyba jedno z pracochłonnych zajęć. Szyby zostały podczas remontu mocno pobrudzone.

27.03.2012

Okazoło sie , że jest konieczna wymiana uszczelek pod głowicą w silniku. W 2006 roku 514 miał wykonywany remont silnika,załozono nowe uszczelki z nowej produkcji, okazało się, że te nowe są wadliwe i autobus przejechał tylko 8tyś km a uszczelki są do wymiany. Jednak kiedyś były lepszej jakości uszczelki pod głowice.

Maj 2012

Pomimo,iż 514 już był na rajdzie i w Toruniu pozostały jeszcze drobne prace, tak jak założenie kedry i jej pomalowanie, wyczyszczenie listew gornych i końcówek, załozenie skrzynek wewnatrz autobusu.

Maj 2015

Nastał czas by przemalować jelcza i powrócić do poprzednich barw czyli czerwono białych. W związku, iż pierwotnie był tojelcz AP02 czyli przegubowy, miejski, zaczęto przywracać mu pierwotny wygląd. Narazie od strony przedniej. Dorobiono u góry wyświetlacz.


Remont MEXa

2011.08.17 - wymiana bocznych podszybi
2011.11.27 - tak wyglada mex pod pladeka jak jest duzy wiatr
2011.11.20 - skorodowane nadkole

Mexa remontuje na dworzu z uwagi na zimowa pogode nalezalo mexa przykryc plandeka i przerwac prace remontowe. Niestety nie mam chali ani wiaty i trzeba bylo przykryc autobus plandeka co powoduje ze wiatr czesto zwiewa oplandeke a woda i wilgoc i tak sie dostaje do autobusu. Takie sa uroki remontow.

Wymieniana takze jest podloga pod calym przednim pomostem

18.03.2012

W koncu doczekałem się składania silnika w mexie. Silnik otrzyma nowe tuleje, panewki, sworznie tuleji,tłoki.


Remont 678

autobus zakupiony Lipca 2004 roku w Białymstoku. Służył poprzednio właścicielowi jako pojazd cięzarowy do przewozu części na giełdę samochodową w Słomczynie k Warszawy. Gdy go zabierałem potrzebna była wymiana głowiczek w sprężarce.Przez 8 lat autobus stał i był tylko przepalany. Silnik w bardzo dobrym stanie. Szkoda było by ten pojazd się marnował i stał. Postanowiłem wykonać remont i przygotować autobus do zarejestrowania na autobus zabytkowy. Potrzena była zmiana przeznaczenia z pojazdu ciężarowego na autobus.  W 2012 r Wykonano drobne prace blacharskie i polakierowano autobus, wymieniono dolne płyty wewnętrzne, zamontowano siedzenia i półki bagażnikowe. W lipcu Jelcz otrzymał nr boczny 678 taki sam jaki miał jelcz 043 z 1971 roku z MPK Bydgoszcz.


Prace restauratorsko-remontowe 572

Autobus zakupiłem 16 maja 2003 roku w Rybniku,gdzie nim przyjechałem do Bydgoszczy. Poprzednio obsługiwał przewozy po kopalni węgla.Tak wyglądał jak przyjechał [niebieski na fot.} Postanowiłem go odrestaurowac na barwy MPK Bydgoszcz czyli biało czerwone. Komunikacja miejska w Bydgoszczy posiadała 11 jelczy 043, ktore min obsługiwały linie Fordon zmienianą na  101, a także linie zakładowe. 572 został wpisany na stan MPK Bydgoszcz 23.03.1970 roku gdzie kursowal do ok 13.02.1976 roku gdzie na jego miejsce przyszedł drugi 572 ale juz jelcz 272 mex. Dlatego postanowiłem nadac mojemu jelczowi z Rybnika nr 572.

Autobus był sprawny ale zaniedbany. W 2003 roku zacząłem go szpachłowac i przygotowywać do lakierowany, wykonano pare wstawek blacharskich. I go polakierowałem. Nie jestem lakiernikiem ani blacharzem, wiec to była moja pierwsza praca lakiernicza. W grudniu 2003 roku kolega pomógł mi wymienić zkorodowane nadkola. Gdy przyjechałem autobus miał wysunięty bolec resoru, wyprostowany lewy przedni. Nalezało wymienic ten resor a inne podkuć by autobus prosto stał. Reszte prac restauratorskich wykonywano na bierząco jak uzbierano pieniądze to naprawiano.W tedy remont kapitalny nie wchodził w gre z uwagi na duze koszty, brak chcetnych do poddjęcia prac,brak miejsca gdzie by mozna te prace przeprowadzić, przez co co roku były wykonywane prace restauratorskie. Przez okres 7 lat dwa razy wymieniono płyty pilsniowe, 3 razy lakierowano autobus i sukcesywnie doprowadzano do takiego stanu , ze był najbardziej nie zawodnym z moich autobusów.